Tuesday, April 21, 2009

Konsep asas


Seperti yg aku cakap sebelum ni, walopun aku keje dalam bidang elektronik, tapi aku tak penah amik tau pasal sistem elektronik dalam keta... aku tau naik kereta jer... minyak abis, isi minyak.. cukup kilometer, anto servis... hehehe... kalo ade salah, harap dapat betulkan... dari ape yg aku tengok member aku buat tadi, aku paham, untuk hidupkan kereta, kene ade 3 kabel atau wayar... dalam rajah ni, aku letak kabel A, kabel B dan kabel C...

Mase kita masukkan suis dan pusing sket, kita dapat tengok lampu2 menyala.. sistem elektronik dah aktif... Kabel A dan B dah bersambung... tapi enjin kereta belum hidup lagi... kita pusing sket lagi, kabel C akan bersentuh dengan kabel B dan ini akan menghidupkan enjin, dan kita lepaskan suis tu, die akan kembali kepada keadaan kabel A bersentuh dengan kabel B.... Enjin hidup, sistem elektronik aktif...





Ini pulak yg aku paham ape yg terjadi apabila system takashimaya horus tu diletakkan... apabila suis keta dipusing sket, Kabel A dan Kabel B dah bersentuh... lampu sume nyala, tapi apabila aku pusing suis keta tu sket lagi, keta tak mau hidup... sebabnya, hujung kabel C tu dah bersentuh dengan kabel B, tapi system horus tu belum sambungkan kabel C yg dah dipotong... apabila aku sentuhkan kad kat sensor die, baru la system horus ni sambungkan kabel C, dan seterusnya aku dah boleh start enjin...

Itu adalah konsep asas... "system horus" ni pulak hanya berfungsi sebagai suis jer, apabila die dapat signal, die akan on kan suis... signal tu boleh pelbagai... Biasa zaman student dulu aku buat pakai PIC controller untuk kontrol signal ni, tapi untuk sistem ni, tak berbaloi, sebab simple sangat... boleh pakai IC logik biasa jer... apabila "kaki no 1 triger, on kan suis"... untuk triger, boleh pakai pelbagai device elektronik... ade yg pakai kad (biasanya RFID cam yg horus ni), ade yg pakai magnet, ade yg pakai cap jari, pakai remote dan masukkan no pin (cam yg horus ni), pakai gelombang FM (adik aku pakai) dan sebagainya, berlambak2 kat internet nih kalo korang search...

walopun secanggih mane pun device untuk triger bende ni, konsep asas die adalah sama, untuk sentuhkan atau sambungkan kabel C didalam gambarajah aku diatas tu... Ingat, pencuri biasanya tidak masuk umah ikut pintu depan... contohnya system horus aku tu, pencuri takkan cuba untuk hidupkan pakai kad yg canggih manggih, tapi just buang jer sume kabel2 yg mengikut pengalamannya, tidak sepatutnya ada disitu... jadi, ukuran sejauh mane canggih system tu adalah sejauhmana sekurity pintu belakangnya.... sejauh mana susahnya untuk pencuri membolosi pintu belakang... sepatutnya ia dipasang pada ruang yg lebih menyusahkan pencuri dan mengambil mase yg lama untuk dibolosi pencuri...

ade juga produk keselamatan kereta khas untuk halang dari disamun.. apabila hidupkan kereta, device tu mesti ade bersama dalam keta... apabila orang samun, owner kereta ditendang keluar, device tu ade bersama owner... maka, kereta yg dirampas tadi akan berjalan dalam beberapa meter dan terus mati, tak leh hidup dah...





Senang sahaja konsepnya... apabila enjin tengah hidup, sistem anti hijack ni akan berada dalam keadaan "normally close"... die akan sentiasa scaning, selagi die jumpe device tersebut, die akan sentiasa berada dalam keadaan "normally close"... apabila kereta disamun, device tersebut tak dapat di scan lagi, maka, suis dalam sistem "anti hijack" akan terbuka dan memutuskan sambungan kabel A... enjin kereta dan semua system elektronik akan terpadam... tempoh ia padam tu bergantung kepada litar yg kite design la, nak 60 saat ker, 5 minit ker... kalo korang search kat internet ni, banyak jer litar2 timer yg bleh pakai untuk buat system ni... device tu pulak boleh pelbagai, konsep tetap sama dengan "system horus" yg kat atas tu... boleh pakai magnet, kad rfid, dan sebagainya...

nampak cam senang, tp dari gambo horus td banyak pulak wayar2??? (aku ssume jer nih, tak kaji detail pun) setiap device elektronik memerlukan power... ade 2 kabel (biasanya) yg untuk carry power masuk ke system die... mungkin jugak ade kabel yg "dummy"... mungkin untuk mencapai objektif die, mengelirukan pencuri... ade kabel utk pergi ke sensor, ade yg pegi ke infrared receiver (remote tu die pakai infrared, kalo korang buat sendiri, boleh jer ganti ngan remote tv yg jual kat pasar malam tu... hahaha.. serius nih)... 4 kabel lagi untuk pergi ke bypass system die... kabel ni xde pun takpe...

tu la sedikit sebanyak konsep asas... ingat, mesti pastikan pintu belakang juga secure, jangan pintu utama jer nak canggih... dan bende2 ni semua tak susah untuk buat sendiri... kos pun tak mahal... yg penting, custom made, korang jer tau kat mane bende tu dipasang...

Skang ni aku agak bz, nnti kalo ade free, aku nak wat sendiri jer system ni... tak guna abiskan duit banyak2 kalo dapat produk tak bagus...

p/s: ade orang pakai remote untuk hidupkan kete dari umah... bende ni sbenarnye dah lame orang buat, konsep sama jer, bende asas adalah switching dan bergantung kepada litar ape yg korang nak design... kalo nak buat sume skali, anti hijack, system horus dan nak idupkan kete dari umah, masukkan jer sume wayar2 tersebut kedalam system...

No comments:

Post a Comment